زنجیر

دسامبر 27, 2024

زنجیر: یکی از اجزای اصلی در سیستم‌های کشتی‌رانی و تجهیزات بندری است که برای کشیدن، بلند کردن و کنترل لنگر یا بارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زنجیرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تحت شرایط سخت دریایی مانند رطوبت بالا، فشار زیاد و سایش مداوم عملکرد مطمئن داشته باشند.

انواع زنچیر لنگر:

  • زنجیر ساده( Studless Chain) : این نوع زنجیر ساده‌ترین نوع زنجیر لنگر است و از حلقه‌های متصل به هم تشکیل شده است. به دلیل ساختار ساده، ممکن است در شرایط سخت و تنش‌های بالا، مقاومت کمتری داشته باشد.

سایزبندی دانه‌های زنجیر و اتصالات آن بر اساس استانداردهای مشخصی انجام میشود استانداردهای سازمان‌های مختلف مانند IACS، DIN و ISO مشخص می‌کنند که دانه‌های زنجیر باید چه ابعادی داشته باشند. جدول زیر یک نمونه از جدول سایزبندی زنجیر لنگر را نشان می‌دهد.

Actual break load(KN)B(mm)A(mm)Dia Ø (mm)
109508012
2398014017.4
3389516021.2
65711019028

توجه: این جدول تنها یک نمونه است و ممکن است برای برندها و استانداردهای مختلف متفاوت باشد.

  • زنجیر ساده( Studless Chain): در این نوع زنجیر، بین هر دو حلقه، یک میله کوتاه وجود دارد که استحکام زنجیر را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این نوع زنجیر در کشتی‌های بزرگ و برای کاربردهای سنگین استفاده می‌شود.

اتصالات

  • لینک انتهایی(End Link) : لینک انتهایی، حلقه انتهایی زنجیر لنگر است که به سایر تجهیزات لنگر اندازی مانند لنگر یا وینچ متصل می‌شود. این لینک معمولاً بزرگتر و قوی‌تر از سایر لینک‌های زنجیر است تا بتواند نیروهای کششی زیادی را تحمل کند.
  • Swivel : یک قطعه مکانیکی است که در زنجیر لنگر استفاده می‌شود تا از پیچش و گره خوردن زنجیر جلوگیری کند. این قطعه به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود: یک قسمت ثابت که به زنجیر متصل می‌شود و یک قسمت متحرک که به قسمت دیگر زنجیر یا تجهیزات متصل می‌شود. قسمت متحرک حول یک محور مرکزی می‌چرخد و به این ترتیب از پیچش زنجیر جلوگیری می‌کند.
  • شکل ( Shackle ): شکل اتصال قطعه‌ای فلزی است که از یک حلقه و یک پین قابل جدا شدن تشکیل شده است. برای اتصال دو بخش از زنجیر یا سیم بکسل، زنجیر به تجهیزات دیگر، یا برای ایجاد نقاط انعطاف‌پذیر در سیستم‌های زنجیری استفاده می‌شود. در سیستم‌های لنگر کشتی، شکل نقش بسیار مهمی در ایجاد اتصالات قوی و ایمن بین اجزای مختلف مانند زنجیر لنگر، سیم بکسل و لنگر ایفا می‌کند.

 انواع شکل :

شکل D  (D Shackle): طراحی به شکل حرف D دارد. مناسب برای بارهای مستقیم و یک جهته و معمولاً برای کاربردهایی که بار ثابت است یا نیاز به حرکت ندارد استفاده می‌شود و نیز مقاومت بیشتری در برابر تنش‌های محوری دارد.

  • شکل لنگر( Anchor Shackl) : یکی از انواع شکل‌ها است که به طور خاص برای کاربردهای سنگین و صنعتی، به ویژه در صنایع دریایی و کشتی‌رانی طراحی شده است. این نوع شکل برای اتصال زنجیرها، لنگرها و تجهیزات دریایی استفاده می‌شود و به دلیل طراحی خاص خود، تحمل بارهای سنگین و چند جهته را دارد.
  1. بدنه آن به شکل کمانی (Bow Shackle ) یا گرد طراحی شده است.این طراحی به شکل اجازه می‌دهد تا بارهای چند جهته یا زاویه‌دار را تحمل کند.
  2. معمولاً شکل لنگر دارای پین قفل‌شونده یا پیچ رزوه‌دار است که ایمنی اتصال را تضمین می‌کند.این پین برای جلوگیری از باز شدن ناخواسته در شرایط لرزش یا حرکت طراحی شده است.
  • کِنتِر Kenter Joining Shackle: اتصال کِنتِر به شَکل یک نوع اتصال فلزی است که برای پیوند دادن دو زنجیر در صنایع دریایی و کشتی‌رانی استفاده می‌شود. این قطعه به دلیل طراحی مقاوم و ساده، برای تحمل بارهای سنگین و شرایط سخت دریایی بسیار مناسب است.  کنتر از چندین قطعه اصلی تشکیل شده است که به همراه یکدیگر مکانیزم پیوند زنجیرها را ایجاد می‌کنند. اجزای اصلی این اتصال عبارتند از:
  • بدنه اصلی (main body)

بخش اصلی اتصال که دو سر زنجیر را به هم متصل می‌کند. این قطعه معمولاً از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده است.

  • پین مرکزی (Central Pin)

میله‌ای که دو نیمه بدنه را به یکدیگر متصل کرده و آنها را در جای خود نگه می‌دارد.

  • گوه (Stud/ Tapered Pin)

قطعه‌ای مخروطی شکل که برای قفل کردن پین مرکزی و جلوگیری از جدا شدن آن به کار می‌رود.

این اتصال معمولاً برای متصل کردن دو بخش از زنجیرهای سنگین در کشتی‌ها و لنگرگاه‌ها استفاده می‌شود. و یا در مواردی که یک بخش زنجیر نیاز به جایگزینی دارد، از این اتصال برای تعویض یا اضافه کردن بخش جدید استفاده می‌شود. کنتر در سکوهای نفتی و گازی نیز برای جابجایی تجهیزات سنگین و اتصال زنجیرهای مهارکننده مورد استفاده قرار میگیرد و در کاربردهای دریایی به دلیل سهولت در نصب و مقاومت بالا در برابر شرایط سخت محیطی مانند آب شور و فشار زیاد، یکی از انتخاب‌های اصلی محسوب می‌شود.

دسته:وینچ


برچسب ها:زنجیر

نظرشما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

نوشته های مرتبط


قایق‌های نجات یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در کشتی‌ها و سکوهای دریایی هستند. ای . . .

3 دقیقه
ادامه مطلب

وینچ‌ها یکی از تجهیزات حیاتی در صنایع دریایی به شمار می‌روند. این ابزارها با کارب . . .

3 دقیقه
ادامه مطلب

وینچ‌ها به‌عنوان تجهیزات قدرتمند و حیاتی، نقش محوری در صنایع نفت و گاز ایفا می‌ک . . .

2 دقیقه
ادامه مطلب

وینچ‌ها، به عنوان ابزارهای قدرتمندی برای جابجایی بارهای سنگین، در صنایع مختلفی ا . . .

2 دقیقه
ادامه مطلب

گیربکس در وینچ‌های دریایی یکی از اجزای حیاتی است که در انتقال نیرو از موتور به درا . . .

5 دقیقه
ادامه مطلب